Mitt favorittbrød: Luftig, grovt lavkarbobrød

Nå vil jeg dele en av favorittoppskriftene mine med dere, nemlig oppskriften på det brødet jeg spiser til daglig. Det er lavkarbo, og hver brødskive inneholder så lite som 2 gram karbohydrater. Til gjengjeld er det rikt på fiber, da det er hundre prosent grovt, og med denne oppskriften får du endelig et luftig lavkarbo-brød!


Jeg har spist dette brødet daglig i cirka et år nå. Ikke bare har jeg gått ned mye i vekt, men jeg føler at jeg har fått mye mer energi, er 'lettere' i kroppen, mye mindre smerter i muskler og ledd. Føler meg generelt i bedre humør også. I og med at vi spiser så mye brød i Norge, er det ikke en dum idé å legge litt ekstra omtanke i akkurat dette. Det tar ikke lang tid å bake, da det ikke skal heve, og holder seg i kjøleskapet i en uke. Kan også fryses. Dette anbefaler jeg på det sterkeste å prøve! Her kommer oppskriften:

Ingredienser:
  • 4 egg
  • 1/2 boks creme fraiche
  • 2 ss kaldpresset rapsolje
  • 1 dl solsikkefrø eller gresskarkjerner
  • 1 dl sesamfrø
  • 1 dl linfrø
  • 3,5 dl kruskakli (Regal)
  • 2 ss pofiber
  • 2 ts bakepulver
  • Litt vann

Fremgangsmåte:

Kle en liten brødform med bakepapir, og sett stekeoven på 200 grader:

Skill eggehvittene og eggeplommene i hver sin bolle. I eggeplommene har du i 1/2 boks creme fraiche og 2 ss matolje:

Visp eggehvittene stive. Visp deretter eggeplommeblandingen jevn:

I eggeplommeblandingen har du i solsikkekjerner, sesamfrø og linfrø, og rører sammen med en sleiv:


Deretter har du i kruskakli, pofiber og bakepulver. Spe med litt vann hvis røren blir for fast. Den skal være litt 'rennende':


Til slutt vender du forsiktig eggehvittene inn i blandingen med en slikkepott. Vær forsiktig,  så du ikke mister så mye luft. Tenk at du skal 'skjære' det inn i hverandre. Det trenger ikke være helt blandet sammen heller:

Ha blandingen forsiktig i brødformen:

Sett i stekeovnen, som er forvarmet til 200 grader, over og undervarme, på nederste rille. Stek i 1 time, evt +/- 10 minutter avhengig av stekeovnen din:

Da var brødet ferdig! Enkelt, godt og sunt!




Og hvis du har tålmodighet til å vente litt, og la brødet 'sette seg' før du skjærer det opp, blir det sånn:


Kommentarer

Populære innlegg